
1️⃣. NAP AZ ÚJ MUNKAHELYEN – avagy mit vigyek magammal?❓
✅Először is ❗️munkajogi❗️ szempontból kell rendezni az ügyet az első napon, amivel egy (munka)szerződés jön létre: a munkáltató és a munkavállaló között. Ezt egészíti ki a munkaköri leírás, amiben pontosan meghatározzák számodra, hogy mi lesz konkrétan a feladatod, ki lesz a felettesed, ki helyettesít, ha lebetegszel vagy szabadságra mész (stb.). Ha ezt a két dokumentumot nem kapod meg az első napon, akkor az a bizonyos „piros lámpa” kapcsolódjon fel benned!💡
ℹ️Csak a példa kedvéért: Ha egy házat veszel, nem hogy nem költözhetsz be (adásvételi) szerződés nélkül, de még a kulcsokat sem kapod meg! Tehát, ha az első napodon nem kötnek veled szerződést és nem kapod meg a munkaköri leírásodat, akkor kezdj el gyanakodni, hogy lehet, hogy nem is fognak bejelenteni? – csak kérdezem…😬 Mindenesetre nagyon fontos, hogy ezt rendezzétek! Ne hónapok/évek múlva derüljön ki, hogy nem volt rendezett a jogviszonyod…
✅ADATBEKÉRŐ LAP: Vannak olyan munkáltatók, amelyek a kiválasztási folyamat végén, amikor megszületik a döntés arról, hogy Te fogod elkezdeni a munkát új dolgozóként, akkor e-mailben felveszik Veled a kapcsolatot és küldenek számodra egy ún. „Adatbekérő lap”-ot, amely arra szolgál, hogy a munkaszerződésedet és egyéb munkajogi iratot elő tudjanak készíteni az 1. munkanapodra. Ez kiváló alkalom arra is, hogy már kapcsolódj a céghez és az alkalmazásoddal kapcsolatos munkajogi, bérügyi kérdéseket egyeztetni tudjátok a munkáltató erre kijelölt kollégájával.
✅Az első munkanapodon ezeket mindenképpen vidd magaddal:
🔹 személyes irataidat: személyi igazolvány, lakcím-, TAJ-, adókártya.
🔹iskolai bizonyítványaidat (eredetiben).
🔹előző munkahelyeden megkapott ún. „leszámolós” papírokat, vagyis a munkaviszony megszüntetéséről kiadott igazolásokat. Ez azért szükséges, mert pl. az esetleges levonásokat, tartozásokat az új munkahelyen is érvényesíteni kell és az egyéb, adózással kapcsolatos információkat is ez a dokumentum-csomag tartalmazza.
🔹Ha álláskereső voltál, akkor a Foglalkoztatási Hivataltól megkapott igazolásokat.
🔹TB kiskönyvet vagy mostanában „rózsaszínű kiskönyvet”, ami az előző munkahelyeid adataidat, munkaviszonyodat tartalmazza. A munkaerőpiacon ez a legfontosabb iratod, mert ebben a kiskönyvben vezetik azokat a munkahelyeket, ahol korábban dolgoztál. Ez lesz az alapja később a nyugdíj kiszámításának is. Ez az ún. „személyi igazolványod” a munkaerőpiacon.
🔹bankszámlaszámod adatait a fizetésed átutalásához.
🔹erkölcsi bizonyítványt, ha kérte a jelenlegi munkáltatód.
🔹gyermekek utáni adókedvezményhez, szabadság megállításhoz a gyermeke(i)d adatait (TAJ, adószám).
Ezen kívül minden olyan dolgot, amelyet az új munkáltatód előírt számodra.
♻️A sorozatot folytatjuk az új munkahelyen történő beilleszkedéssel, a betanítási programmal, vagy ahogy mostanában találkozol vele: „onboarding programmal”.
További – önéletrajzírással, álláskereséssel kapcsolatos – rövid bejegyzéseinket keresd az ACTIVE blog-on: https://activehrc.hu/active-blog/